”Anul viitor se vor împlini 10 ani de când fac parte din comunitatea Avenor College, o școală bilingvă internațională situată în apropierea Pădurii Băneasa, unde interacționăm cu elevi din trei cicluri școlare: Primar, Gimnaziu și Liceu. Ceea ce la început a fost o mare provocare pentru mine, s-a transformat în timp într-un program educațional de tranziție Primar – Gimnaziu care se perfecționează și care își demonstrează eficiența în fiecare an”. Georgiana Socoliu – Middle School Coordinator la Avenor College
CUM A ÎNCEPUT
Sunt profesor de istorie și coordonator de Gimnaziu, iar în primul an la Avenor College am acceptat provocarea să predau la clasa a 4-a. Experiența mea de predare de până atunci era exclusiv la Gimnaziu și la Liceu și de aceea am crezut că o să fie dificil să predau pentru elevii din clasele mici.
Cu ajutorul colegelor învățătoare am reușit sa cunosc elevii, să interactionez cu ei și să avem un parcurs excelent. Astfel, am început, practic, să lucrăm la un program de tranziție de la Primar la Gimnaziu pe care în continuare încercăm să-l îmbunătățim de la an la an.
PREMISELE
Primul pas a fost conturarea unei echipe în care sa avem reprezentanți din ambele cicluri iar ca teme de analiză ne-am concentrat pe: similarități, rutină, schimbări, orar, diferențe, teme, îngrijorări părinți-elevi, starea de bine a copiilor.
De un real ajutor ne-au fost colegii care au putut să împărtășească și experiența lor de părinți, având copiii înscriși la Avenor, și atunci am putut să abordăm tranziția având în minte feedback-ul lor dar și al altor părinți din comunitate care au fost consultați.
Un alt element care se află anual la baza programului de tranziție este reprezentat de chestionarele de feedback pe care le completează elevii în clasa a 5-a, precum și feedback-ul pe care-l dau diriginților după primul semestru. Acestea sunt instrumente excelente care ne ajută să evaluăm și să îmbunătățim întregul proces.
ELEMENTELE PROCESULUI DE TRANZIȚIE
Echipa de tranziție stabilește un calendar încă din luna august, cand ne pregătim pentru noul an școlar, calendar în care sunt specificate activitățile și evenimentele care se desfășoară pe parcursul întregului an, astfel încât tranziția între cele două cicluri să se realizeze cât mai organic și cât mai ușor pentru elevi. Dintre acestea mentionez:
- întâlnirile cu părinții elevilor claselor a IV-a pentru prezentarea ofertei educaționale de la gimnaziu, întâlnire la care participă toți liderii departamentelor și echipa de management;
- întâlniri între învățătorii claselor a IV-a, consilierul clasei, care cunoaste foarte bine elevii și poate să ofere informații despre fiecare elev (progres academic, provocări pe care le-a întâmpinat, reacții emoționale, interacțiunea cu colegii, colaborarea părinți – școală) și viitorii diriginți.
Un alt element care asigură tranziția elevilor este echivalarea calificativelor pe parcursul clasei a 4 a cu note din sistemul național, colegii de la primar asigurându-se astfel că în clasa a 5-a elevii vor fi deja familiarizați cu sistemul de notare din gimnaziu.
Mai mult, din semestrul al II-lea elevii din clasa a 4-a au posibilitatea să participe la orele colegilor de la gimnaziu, prin rotație sau dacă orele sunt online, pot participa toți în același timp, scopul principal fiind să-și cunoască colegii din clasele mai mari, dar și să observe atmosfera și modul de lucru al profesorilor din echipa de gimnaziu.
Tot în această perioadă, colegii profesori de matematică, română, istorie, geografie, organizează ore demonstrative cu elevii claselor a 4-a, prilej excelent de a se cunoaște și de a interacționa.
În cadrul acestui proces de cunoaștere reciprocă se înscrie și activitatea de anul trecut a elevilor din clasa a 4-a care au realizat scrisori individuale intitulate Ce ar trebui să știe viitorii profesori despre mine? în care fiecare s-a prezentat – ce pasiuni are, ce aptitudini, la ce competitii a participat, dar care au inclus și așteptări de la viitorii profesori de gimnaziu. Aceste scrisori au fost prezentate de fiecare elev la ceremonia de absolvire a clasei a IV-a la care au fost invitați părinții, precum și profesorii de la primar și gimnaziu.
Ceea ce am observat noi în timp că a avut foarte mare impact, au fost reuniunile organizate de elevii mai mari pentru colegii lor de la primar. În aceste întâlniri, numite Assembly, elevii din clasele 5-8 își povestesc propria experiență, provocările prin care au trecut, cum s-au adaptat la nouă rutină și cum se pregatesc pentru examene, competiții și în ce activitati co-curriculare se implică pe parcursul anilor.
CONCLUZII
La Avenor, procesul de tranziție între ciclurile educaționale are în centru elevul și starea de bine a acestuia, obiectivul fiind acela de a elimina tensiunile și teama de necunoscut. Ne dorim ca performanța școlară a elevilor noștri să nu fie influențată de presiunea schimbării iar eforturile continue ale echipei educaționale au ca scop o tranziție realizată în mod holistic și eficient.