Interacțiunile elevilor cu profesorii și colegii lor s-au mutat pe platformele virtuale, iar procesul de admitere s-a transformat într-o serie de întâlniri prin aplicația Zoom. Cum am pus în practică toate aceste schimbări și care este impactul lor asupra învățării puteți afla dintr-un interviu cu Mihaela Ancuța, liderul departamentului de Matematică la Avenor College.
Avenor College: De aproximativ o lună, învățarea s-a mutat online la Avenor College. Elevii noștri continuă să învețe și de acasă prin interacțiuni zilnice cu profesorii lor mediate de tehnologie. Povestește-ne cum se desfășoară o sesiune online cu elevii tăi?
Mihaela Ancuța: Înainte de a începe pregătirea lecțiilor online, am reflectat asupra lucrurilor pe care știam că elevii le apreciau la orele de matematică care se desfășurau la școală, lucruri pe care le-am descoperit din diversele chestionare și din discuții avute, sau din simpla observare a reacțiilor lor de zi cu zi și m-am gândit cum aș putea să fac ca acele elemente să se regăsească și în lecțiile online.
Îmi aștept elevii pe Zoom zâmbind, cu entuziasm și bună dispoziție. Știu că stă în puterea mea să setez tonul și energia cu care se va desfășura ora.
Apoi îi observ pe fiecare în parte și le dezvălui ceea ce văd: un elev are un nou background și îl remarc, altul a încărcat o temă perfectă în seara anterioară pe Google Classroom și îl felicit etc. În felul acesta le transmit că mă preocupă fiecare persoană în parte, că sunt atentă la ei, că îi observ.
După ce ne-am conectat și suntem pregătiți să începem ora, le comunic clar care sunt obiectivele și planul lecției, amintindu-ne împreună de punctul în care ne aflăm în învățare. Este foarte folositor să le reamintesc elevilor ceea ce am străbătut deja și punctul următor la care ne dorim să ajungem. Acest lucru îi mobilizează și îi ambiționează.
Uneori fixăm cunoștințe, alteori învățăm lucruri noi, descoperim formule și teoreme sau exersăm pentru examen. Alteori susținem examene online, dobândind aptitudinile necesare de care avem nevoie pentru a obține rezultate excelente: cunoștințe teoretice, atenție la redactare, încadrare în timp.
Elevii lucrează uneori individual, pe caiet sau tabletă, alteori în echipă în „breakout rooms” pe Zoom, iar eu îi vizitez și îi ajut atunci când au nevoie. Cel mai mult îmi place când, după o sesiune de lucru în „breakout rooms”, ne reîntâlnim toți în „camera” principală și împărtășim idei, soluții, rezultate. Atunci elevii preiau controlul și este minunat să îi privesc cum își expun părerile și experiențele avute în grupurile mici. Folosim și platforme educaționale și site-uri diverse.
Un alt lucru pe care îmi place să îl strecor în lecțiile mele, de obicei în încheiere, în ultimele câteva minute, este să împărtășesc cu ei o experiență pe care am avut-o eu în școală referitoare la lecția respectivă, sau să le povestesc un lucru pe care l-am citit recent într-o carte, despre abilități de comunicare, despre cum să reacționeze când sunt în impas, care sunt cele mai importante valori pentru un lider, despre cum să gestioneze timpul și să se organizeze eficient, cum să își organizeze o agendă de lucru etc. Spre exemplu, un lucru mărunt pe care l-am împărtășit cu toți elevii mei și care mi s-a părut potrivit contextului în care ne aflăm a fost „Fă-ți patul!”, din cartea cu același nume. Se spune că dacă îți aranjezi patul dimineața (perfect aranjat, aliniat), îți începi ziua cu o sarcină îndeplinită iar acest lucru îți oferă satisfacția de a o duce la bun sfârșit așa cum se cuvine. Uneori, la sfârșitul orei le transmit că data viitoare voi împărtăși cu ei, de exemplu, cum putem citi gândurile oamenilor din acțiunile lor, iar ei îmi transmit la următoarea întâlnire că abia așteptau să vină ora și să audă ce voiam să le spun.
A.C.: Din experiența celor 4 săptămâni de virtual learning, cum s-a schimbat învățarea în noul context?
M.A.: Chiar zilele trecute i-am întrebat pe elevi ce li se pare diferit acum față de ceea ce făceam înainte, iar toți mi-au spus că nu este nicio diferență, simt că pot continua învățarea la fel cum au făcut-o până acum, mai ales că obișnuiam să integrez zilnic tehnologia în predare, eu folosind iPad-ul și proiectorul la fiecare oră.
Cu toate că elevii nu văd diferențe de la mutarea lecțiilor în online, eu pot spune cu siguranță că observ una: elevii au început să devină mai independenți și mai responsabili de propria învățare. Contextul lecțiilor online mi-a oferit ocazia de a le arăta și mai mult elevilor că am încredere în ei. Le dau ocazia să rezolve unele teste fără să fie supravegheați, își analizează punctele forte și punctele slabe și se autoevaluează, înregistrând apoi progresul într-un tabel.
A.C.: Odată cu întreg procesul educațional, și admiterea s-a adaptat mediului online. Elevii care-și doresc să se înscrie acum la Avenor College au întâlniri online cu profesorii noștri. Cum decurge o astfel de întâlnire?
M.A.: Sunt foarte încântată de abordarea pe care am găsit-o. Examenul scris de admitere a fost înlocuit acum cu interviul online. Acesta îmi dă ocazia să-l descopăr pe elev din mai multe perspective. În prima parte a interviului îi povestesc despre orele de matematică la Avenor College, despre ceea ce oferim, dar și despre responsabilitățile pe care le au elevii, și aflu apoi dacă toate acestea se potrivesc cu dorințele și așteptările lui legate de profesori, colegi, școală. Apoi, în cadrul interviului, îi cer elevului să se gândească la relația sa cu matematica și să se autoevalueze – astfel aflu ce capitole îi plac, cât timp acordă studiului pe săptămână, cum se implică la ore, cum colaborează cu colegii din clasă etc. În ultima parte a interviului îi prezint elevului câteva probleme, testându-i cunoștințele și observând modul lui de gândire, îi predau o mini-lecție de câteva minute și urmăresc atenția elevului, precum și capacitatea de a aplica apoi cunoștințele primite într-un context nou. La final îi ofer ocazia elevului de a-mi adresa întrebări și astfel sunt întrebată „câți elevi sunt într-o clasă?”,„care este cea mai grea lecție din liceu?” sau „când învățăm integrale?”.
A.C.: Amânarea Evaluării Naționale ar putea fi un motiv de îngrijorare pentru părinții elevilor care fac trecerea de la gimnaziu la liceu. Cum s-a adaptat procesul de admitere la Avenor College pentru a facilita înscrierea elevilor la Liceul nostru care urmează curriculum Cambridge?
M.A: Actualul criteriu de admitere la Avenor College este interviul online și se va păstra și în cazul amânării Evaluării Naționale. Prin modul în care este conceput interviul, acesta ne dă ocazia să observăm însușirile fiecărui elev și să stabilim dacă are bagajele și atitudinea necesare pentru a porni la drum la liceu Avenor.
A.C.: De ce este acum un moment bun să vii în admitere la Avenor College?
M.A.: Dacă ne referim la un copil aflat în clasa a 8-a, în plină dezvoltare, ansamblul de împrejurări în care se află este posibil să-i diminueze încrederea într-un viitor cu educație de calitate. La Avenor College va întâlni profesori care îi vor deveni ghizi, mentori, antrenori, va întâlni colegi care îi vor deveni prieteni, coechipieri și astfel își va descoperi aptitudinile și talentele și le va fructifica.