„Middle School Adventures” marchează o premieră pentru elevii clasei a 5-a: prima carte scrisă, ilustrată și editată în totalitate de ei. Această carte este rezultatul unui proiect PBL (Project-Based Learning) desfășurat cu pasiune de elevii noștri în ultimele 4 luni. Pe parcursul orelor de PBL, copiii au lucrat cu entuziasm, având ca obiectiv sprijinirea viitorilor elevi de clasa a 5-a pentru a face o tranziție mai ușoară și plăcută către gimnaziu.
În interviul pe care vă invităm să îl citiți, Irina Zamfir, EPA Curriculum Leader și profesor de Art & Design, oferă mai multe detalii despre această inițiativă, care s-a bucurat de succes atât în rândul autorilor, cât și în rândul spectatorilor: părinți și colegi mai mici.
Prin acest proiect de realizare a unei cărți, elevii clasei a 5-a s-au transformat în adevărați autori. Pe parcursul lunilor în care au lucrat la acest proiect de echipă, extrem de creativ și dinamic, elevii au trecut printr-un proces fascinant de dezvoltare, design și editare a propriei cărți. Punctul culminant l-a reprezentat evenimentul de lansare, pregătit tot de ei, un moment în care am sărbătorit efortul lor incredibil alături de părinți și colegii din clasele a 4-a.
Proiectul a început cu numeroase sesiuni de brainstorming și discuții de grup, în cadrul cărora elevii au ales subiectele care reflectă cel mai bine viața de școlari. Apoi, prin ateliere ghidate, elevii au învățat ce înseamnă să scrie, să editeze și să pregătească designul unei cărți. Sub atenta coordonare a profesorilor, au deprins tehnici de structurare narativă, aspect vizual și coerență tematică, având în același timp libertatea de a gestiona proiectul în propriul lor ritm.
Fiecare clasă s-a împărțit în trei echipe dedicate: scriitori, ilustratori și editori, pentru a simula cât mai realist procesul de realizare a unei cărți într-un mediu profesionist. Fiecare echipă a jucat un rol esențial în acest proiect. De la scrierea și ilustrarea poveștii, până la editarea și pregătirea cărții pentru tipar folosind aplicații de editare grafică, fiecare elev și-a adus aportul la acest proiect unic, care le-a provocat creativitatea și, în același timp, le-a oferit lecții valoroase despre munca în echipă și gestionarea timpului.
După finalizarea cărții, s-au format noi echipe pentru publicitate, branding și organizarea unui eveniment de lansare. Cartea a fost produsă la o tipografie în număr limitat de exemplare.
Evenimentul de lansare a reprezentat punctul culminant al proiectului. Fiecare clasă de a 5-a a prezentat proiectul în fața părinților și colegilor din clasele a 4-a, în cadrul unui eveniment care a inclus discursuri, videoclipuri și o mică expoziție.
Dincolo de experiența de care s-au bucurat pe durata proiectului, elevii au realizat și portofolii care documentează întreg procesul, de la concept până la produsul final. Această provocare suplimentară i-a ajutat să învețe importanța organizării și a planificării.
Pentru noi, ca profesori, miza acestui proiect complex a fost să le oferim elevilor contextul de a se organiza singuri pentru realizarea unui produs amplu, care să le pună în valoare creativitatea, implicând totodată efort și organizare. Toate acestea au avut scopul de a-i ajuta să dezvolte competențe valoroase, utile în orice context de învățare sau de viață reală.