Anul acesta, Halloween-ul la Avenor College a fost mult mai mult decât o petrecere cu machiaje și costume impresionante. A fost o ocazie pentru cei mai mari dintre elevi, din clasele VII-X, să se confrunte cu organizarea unui eveniment care i-a implicat pe toți cei peste 300 de elevi ai școlii și liceului. A fost o lecție despre ce înseamnă să lucrezi cu copii de toate vârstele, despre planuri care nu funcționează și care trebuie schimbate din mers, despre spontaneitate, solidaritate și muncă în echipă.
Planificarea activităților a început cu o lună înainte evenimentului din 28 octombrie, atunci când departamentul de limba engleză, coordonator al evenimentului, și-a împărțit sarcinile în funcție de ciclurile educaționale pentru care profesorii predau. Profesoarele de limba engleză Ramona Ivan și Cristina Bumboiu, împreună cu directorul Liceului Internațional Avenor Andrew Kearns, i-au ajutat pe liceenii clasei a IX-a să pregătească petrecerea pentru copiii din ciclul primar. Iar Andrei Hristia, cu ajutor de la Thomas Webb și de la diriginți, i-a îndrumat pe elevii claselor a VII-a, a VIII-a și a X-a să organizeze activități pentru copiii de la gimnaziu.
Adaptare la schimbare
Activitățile plănuite de elevii claselor a IX-a au avut ca temă universul Harry Potter. Copiii au pregătit în cele mai mici detalii atelierele pentru colegii mai mici, însă planurile n-au funcționat chiar așa cum au fost alcătuite.
La atelierul de mături „zburătoare”, copiii s-au dovedit mai nerăbdători decât anticipase Daniel, coordonatorul activității, și s-au înghesuit să-și facă mături fără să-i asculte până la capăt instrucțiunile despre ce materiale să folosească și cum să le folosească. Iar atunci când bețele pentru cozi s-au terminat, Daniel a inventat un joc cu capetele de mătură: copiii au fost încântați să se întreacă să le prindă din zbor.
Nici Quidditch-ul n-a funcționat așa cum fusese gândit inițial, ca o activitate care să-i implice pe copii într-un joc cu două echipe care se înfruntă folosind măturile create în atelier. „Am plănuit totul să meargă perfect, până n-a mers perfect”, spune Leon. „A venit primul grup de copii, n-au înțeles instrucțiunile, alergau, aruncau măturile.” Ideea care le-a venit pe moment lui Leon și Tudor, coordonatorii activității, a fost să alinieze cele două clase care veniseră la joc pe două rânduri pentru a putea să arunce, pe rând, la cele 3 cercuri suspendate de una dintre porțile de fotbal de pe terenul de sport. Noul joc a avut mare succes.
Crearea de poțiuni magice a fost de asemenea o provocare pentru Ana și Maria, cele care au coordonat activitatea. Dacă la început ar fi vrut să facă poțiuni comestibile și necomestibile, dar mai spectaculose, și-au dat seama că cei mici vor dori să bea din pahare, chiar dacă susțin contrariul. Au renunțat astfel la partea de spectacol pentru a se asigura că băuturile create sunt sigure pentru toți.
Maya și Vanessa au organizat o provocare a gustului pentru copiii pe care-i îndemnau să se lase legați la ochi și să aleagă dropsuri dintr-o farfurie în care erau bomboane cu gust bun și cu gust rău. „Inițial, am gândit activitatea pe grupe, foarte organizat, dar ne-am dat seama că nu va merge”, povestește Maya. „Majoritatea erau foarte nerăbdători să guste, aveam foarte puțin timp la dispoziție și nu ajungeau să ia din toate”, completează Vanessa. Soluția pe care a găsit-o Maya a fost să-i așeze pe copii în cerc și să-i roage pe profesorii fiecărei clase să le ajute să-i organizeze pe cei mici.
Descoperiri neașteptate
„Ce mi s-a părut cel mai interesant din această experiență a fost faptul că planificasem totul, dar doar în teorie, și a trebuit să ne adaptăm rapid, să pară că știam ce facem, dar, de fapt, noi descopeream pe parcurs lucruri, cu fiecare grupă de copii care trecea pe la noi”, explică Maya. O altă lecție pe care au învățat-o cei din clasa a IX-a a fost faptul că munca în echipă este de cele mai multe ori salvatoare și că le-ar fi fost mult mai greu să se descurce fără ajutorul colegilor. Au descoperit că foarte important este și fie mai siguri pe ei și pe ceea ce au de făcut atunci când organizează un eveniment. Și, nu în ultimul rând, să-și seteze cât mai corect așteptările. „Nu credeam că vor fi atât de mulți copii. Știam că nu au răbdare, dar nu mă așteptam să fie chiar așa de puțină. Acum știu”, spune Ana.
Elevii care au organizat activitățile pentru copiii de la gimnaziu au avut altfel de provocări. Pentru a realiza activități diferite în 7 dintre clasele școlii, a fost nevoie să lucreze împreună elevi din clasele a VII cu cei de la a VIII-a și a X-a. Coordonarea n-a fost impecabilă, dar mobilizarea din ziua evenimentului a fost fantastică, iar copiii au compensat prin inventivitate lipsa unei organizări mai riguroase.
Abordarea potrivită
Pentru a amenaja o Cameră a Groazei, copiii de la VII omega au adus de acasă pânze ca de păianjen, saci de gunoi negri pentru a acoperi ferestrele, lilieci, păianjeni și alte ornamente „mortale”. Câțiva băieți de la a X-a au fost autori și actori în scenarii ingenioase pentru copiii care intrau în cameră.
La Food Court, de care s-au ocupat Alexia și Lavinia (clasa a X-a), gustările de Halloween s-au terminat rapid, dar organizatorii atelierului erau pregătiți cu planul B și au proiectat pe tablă filmulețe cu tips and tricks despre cum pot fi preparate acasă diferite mâncăruri tematice.
De Arts and Crafts s-a ocupat Alex (clasa a X-a), cu ajutor de la profesoara de arte Sorana Grigoraș, invitându-i pe copii să deseneze și să joace diverse jocuri. Camera de Make-up and Tattoo a fost în sarcina fetelor de la clasa a VIII-a, Alexandra, Maria și Rashida, ajutate de Denise și Selin (clasa a X-a) să picteze fețele și mâinile copiilor.
Pentru Escape Room, activitate organizată de clasa a VII-a alfa, nu a fost timp suficient pentru a crea o cameră în care copiii să găsească obiecte ascunse, urmând o serie de indicii. Dar planul B a funcționat foarte bine, transformând activitatea într-una cu ghicitori inteligente.
Băieții care au avut în grijă Game Room, Alex, Damian (clasa a X-a) și Tudor (VII omega) au inventat pe loc un joc cu mai multe sticle de plastic așezate pe mese, iar câștigători erau copiii care nimereau cât mai multe dintre ele cu o minge de tenis.
„Nu mă așteptam ca un simplu joc cu sticle și minge să aibă atât de mult succes”, povestește Andrei Hristia. „A fost și asta o lecție: din lucruri foarte simple, pot ieși lucruri foarte bine făcute. Depinde foarte mult de abordare.”
Ce a funcționat?
Copiii care au participat la petrecere s-au amuzat și s-au simțit bine. Activitățile, planificate sau inventate pe loc, au avut succes.
Ce ar fi putut funcționa mai bine?
Organizatorii, mai mici și mai mari, și-ar fi dorit ca unele activități să fie mai interactive și atractive, să aibă mai mult timp la dispoziție cu fiecare grup de copii, să planifice mai bine și mai din timp, să fie ajutați de mai mulți colegi.
Ce am învățat?
Sara (VII omega):
– Copiii nu te ascultă!
Andrei, dirigintele Sarei:
– Asta-i bine. Acum știi ce înseamnă să fii profesor.
Printre multe altele, o lecție esențială ține de relația dintre elev și profesor, pe care copiii implicați în organizarea activităților de Halloween au avut ocazia s-o experimenteze pentru a o înțelege.