Atlantic4, primul echipaj românesc care va participa în decembrie la cea mai dificilă cursă de canotaj din lume, a reușit să traverseze Marea Neagră într-un timp record. Cei cinci membri ai echipajului au plecat vineri, 16 iunie, din Marina Limanu într-o barcă cu vâsle și au ajuns la destinația finală, Batumi, Georgia, ieri seară, după o călătorie de 1.200 de kilometri parcurși într-un timp record: 11 zile și 6 ore. Vechiul record pentru traversarea Mării Negre omologat de Guiness World Records era de 29 de zile.
Avenor College, prin Fundația Avenor, susține echipajul Atlantic4 care va participa la cea mai dificilă cursă de canotaj din lume, Atlantic Challenge. Echipa din care fac parte Andrei Roșu, Vasile Osean, Ionuț Olteanu, Marius Alexe și Alexandru Dumbravă va traversa Atlanticul într-o barcă cu vâsle în decembrie 2017, urmând să parcurgă 5.000 de kilometri în aproximativ 60 de zile pentru a susține o cauză socială.
Mai multe detalii despre furtunile și descoperirile din timpul călătoriei în Marea Neagră puteți afla dintr-un interviu cu Andrei Roșu.
Traversarea Mării Negre a fost cel mai dur test inainte de Atlantic Challenge?
Cu siguranță este cel mai greu test. Am prins toate tipurile de vreme care ne așteaptă în Atlantic – furtună, mare calmă, curent potrivnic – ne-am obișnuit și cu privarea de somn, cu schimburile, cu vâslitul zi de zi, cu dormitul în acel spațiu îngust. A fost exact ceea ce aveam nevoie, ne asigură un confort psihic foarte mare, nu doar nouă, ci și familiilor noastre, care văzându-ne și știind că am traversat aici, pe Marea Neagră, furtuni destul de dure, cu siguranță vor avea un confort când vom fi pe Atlantic.
V-ați propus să stabiliți un nou record de viteză pentru traversarea Mării Negre?
A fost un antrenament pentru traversarea din iarnă a Atlanticului, o ocazie extraordinară să testăm echipamentul, să facem fine-tuning. Și am zis că, dacă tot traversăm Marea Neagră, să avem și acest obiectiv în subsidiar, pentru că ar fi păcat ca tocmai un record legat de traversarea Mării Neagre să nu aparțină românilor.
Ce ați descoperit despre ambarcațiune și despre voi, ca echipă, pe parcursul călătoriei?
În primul rând, am învățat să avem încredere în ambarcațiune. Ea se comportă extraordinar, indiferent de condițiile meteo. Echipamentul de bord – para-ancora, desalinizatorul, echipamentele de navigație, pilotul automat, toate funcționează sau, dacă nu funcționează, există soluții pentru a le repara sau înlocui și știm exact de ce back-up-uri avem nevoie. Apoi, ne-am obișnuit să facem mici compromisuri, pentru că, desigur, avem o dorință mare de a controla lucrurile, dar într-un mediu ca acesta, nu poți să controlezi totul și atunci ne-am mai relaxat. Cel mai important este că ne-am înțeles foarte bine. Marea provocare mi s-a părut să stăm toți 5 într-un spațiu cât un lift timp de 11 zile, fără să ne certăm. Eu zic că am plecat amici pe mare și am terminat prieteni, ceea ce e foarte important la cursa peste Atlantic.
Aveți fiecare un rol prestabilit în echipă?
Nu. Sigur că fiecare are anumite abilități tehnice sau legate de domeniu lui de activitate. Spre exemplu, dacă ești doctor, e clar că ești punctul de referință în momentul în care apare o urgență medicală, dar fiecare are cam același rol: să vâslească 2 ore, 2 ore să se refacă, să mănânce, să se odihnească, după aceea, să vâslească din nou. În momentul în care apar probleme tehnice, sigur că indicat e să le rezolve cel care are abilitățile necesare în zona respectivă. Dar eu zic că ne completăm foarte bine, și ca personalitate, dar și ca abilități tehnice.
Perioadele de furtună au fost cele mai grele din călătorie?
Am avut ghinionul și norocul de a intra direct în furtună. Primele 3 zile au fost cu furtună, n-am avut timp prea mult de acomodare, am avut rău de mare, așa că timp de 3 zile n-am mâncat și n-am băut nimic, am fost pe survival mode. Pentru noi a devenit ca o normalitate. Într-adevăr, când vâslești noaptea printre fulgere și pe ploaie torențială, nu este foarte plăcut. Dar te obișnuiști, după 5-10 minute îți trece disconfortul acela, gândul „auleu, dacă mă trăznește?”.
Ce urmează în continuare în pregătire pentru Atlantic Challenge?
Cel mai important e să ne facem o listă cu ce mai avem de completat și modificat la barcă, acum cât sunt informațiile proaspete. Două săptămâni ne refacem fizic, ne odihnim. E foarte important, asta am învățat după orice cursă de anduranță, e nevoie ca 2, 3 săptămâni să faci efort moderat și să ai o nutriție de calitate. După refacere, reluăm antrenamentele și începem să ne încărcăm barca pentru cursa din decembrie.
Startul oficial al cursei internaționale de canotaj „Talisker Whisky Atlantic Challenge” se va da în 12 decembrie 2017. Echipajul românesc s-a înscris în competiție pentru a ajuta organizația HOSPICE Casa Speranţei să completeze fondurile necesare realizării unui Campus socio-medical la Adunaţii Copăceni.
Mai multe detalii despre cursa „Atlantic Challenge”, despre membrii echipajului și despre ambarcațiune găsiți pe site-ul proiectului: www.atlantic4.ro.