La Avenor suntem preocupați constant să facem învățarea relevantă, interesantă, utilă pentru viața reală.
„Ce merită învățat?” este o întrebare importantă pentru educație, la care ne dorim să aflăm răspunsuri de la cei mai erudiți și valoroși oameni din societatea noastră. Așa a luat naștere proiectul ”Ce merită învățat?”, care constă în organizarea de conferințe pe teme de interes pentru comunitatea noastră și nu numai, în care vorbitorii invitați sunt specialiști în domeniile lor de expertiză.
Pe 8 februarie organizăm în campusul Avenor cea de-a doua conferință din seria ”Ce merită învățat?”, avându-l ca oaspete pe Doru Căstăian, profesor de filosofie la Liceul de Arte ”Dimitrie Cuclin” din Galați și profesor asociat la Facultatea de Istorie, Filosofie si Teologie, ”Universitatea Dunărea de Jos”, care își propune să ne învețe ”Cum să trăim o viață bună”.
Invitația adresată profesorului Căstăian este motivată de intenția de a afla de la marii filosofi cum să ne construim o viață bună și de ce merită să avem această temă de discuție și învățare la școală.
De ce filosofie?
Suntem din ce în ce mai preocupați de calitatea vieții noastre – de acasă, de la birou, în relație cu ceilalți și cu noi înșine – și ne dorim să avem o viață bună. Or, filosofia a avut întotdeauna o preocupare pentru viața bună, dezvoltând practici și instrumente care pot fi folosite atât în viața de zi cu zi, cât și în sălile de clasă.
”Poate că, pentru copilul tău, nu e deloc evident ce poate face gândirea filosofică şi ȋn câte feluri te pot ajuta instrumentele ei. Probabil nici pentru tine, părintele lui. Şi, totuşi, de foarte multe, presupusele invenţii ale parentingului nu sunt decât instrumente reşapate ale unor vechi tradiţii de gândire. Nimic complicat. Nimic imposibil de pus ȋn practică. De fapt, filosofia se poate face şi când te speli pe dinţi, când vezi un film pe Netflix, ieşi ȋn oraş sau vezi un meci de fotbal (mai ales când vezi un meci de fotbal). Vorbind serios, cred din suflet că darurile filosofiei sunt valabile şi azi sau mai ales azi. Nu ȋntâmplător, ȋn toată lumea, oamenii redescoperă comorile uitate ale gândirii filosofice. Fie că vor să facă faţă problemelor de la serviciu, adolescenţei sau primelor iubiri (ȋmpărtăşite şi, mai ales, neȋmpărtăşite).” -spune Doru Căstăian.
Revenirea spiritului formativ
Necesitatea revenirii spiritului formativ este din ce în ce mai sesizată la nivelul învățământului superior de filosofie din România, care propune publicului larg o gamă tot mai variată de ”instrumente” care variază de la cărți la podcasturi și programe de masterat în consiliere filosofică. Prin exemple concrete și elocvente, Doru Căstăian ne va arăta cum putem folosi zilnic uneltele filosofice pentru rezolvarea problemelor personale dar și pentru a ne îmbunătăți practicile pedagogice la clasă .
”Nu putem păcăli natura umană. Nu putem jongla cu fragmente, incertitudine, colţuri de imagini şi de idei, cu rudimente de sentimente ȋntrevăzute ca ȋn ceaţă. Nu putem vedea totul ca pe un proces de producţie, nu orice problemă se rezolvă algoritmic, nu orice obiectiv este SMART. Undeva, ȋntr-un virtual punct central al minţii noastre, perspectivele trebuie să se unească, să dea, ȋn fiecare clipă, o imagine coerentă asupra lumii care ne conţine. Toate acestea pot părea mofturi, ornamente filosofice de ȋmpopoţonat prăjituri ceva mai simple. Dar nu sunt. Sunt nevoi fundamentale fără de care fiinţa umană suferă, suferă la propriu. Fie că e vorba de noi, de copiii noştri, de adolescenţii pe care ȋi avem ȋn grijă. Nici măcar instrumentele filosofice nu sunt suficiente, e nevoie de cultivarea unor dispoziţii prin ceea ce Foucault numea tehnici ale sinelui. Putem face asta acasă şi ȋn sala de clasă. Iar eu ȋmi propun să vă arăt cum.” – spune prof. Căstăian.
Reflecție și autocreație în epoca AI
AI-ul și utilizarea lui generalizată, care devine de neevitat, aduce o serie de probleme specifice care, ca orice tehnologie, tulbură și reorganizează dispozitivele noastre sociale.
Trăim din ce în ce mai alert. Iar atunci când crește viteza, scade reflecția. Suntem obișnuiți să căutăm calea cea mai scurtă și cea mai ușoară și mereu căutăm rețete care să ne aducă succesul. Or, aceste rețete, bazate pe algoritmi, nu funcționează când vine vorba despre descoperire personală, sau despre construirea unei relații.
Cum ne putem raporta la această revoluție tehnologică, fie că suntem părinți sau profesori?
”Tehnologiile inteligente ne schimbă deja viaţa aşa cum nici o altă tehnologie nu a făcut-o până acum. Suntem abia la ȋnceput şi, cu toţii, de la copilul care ȋşi face tema cu ChatGPT până la specialistul ȋn filosofia cunoașterii ȋncercăm să ȋnţelegem ce şi cum se ȋntâmplă. E uşor să preiei idei nemestecate din jur. Să proclami visător o nouă epocă de aur a tehnologiei sau apocalipsa. Dar noi, ca părinţi şi profesori, avem datoria să ȋntelegem mai profund. Să vedem cum AI şi suita sa ne modelează cunoştinţele, deprinderile, memoria, scopurile, valorile. Să ştim ce şi până unde poate. Şi să utilizăm această cunoaştere pentru a fi mai buni părinţi, educatori, mentori.” – spune Doru Căstăian.
Despre rostul filosofiei azi
Cum ne descoperim valorile, cum decantăm ceea ce este important de ceea ce poate fi dat la o parte? Ce este sensul vieții și cum îl descoperim? Care ne sunt virtuțile?
”Sunt suficient de onest şi, ȋmi place să cred, suficient de lucid cât să nu pretind că am un panaceu. N-am pentru voi discursuri motivaţionale, reţete de viaţă, algoritmi imbatabili. Am ȋnsă câteva sfaturi, multă disponibilitate, dorinţa de a-mi face noi prieteni ȋntr-ale reflecţiei. O spun cu dezolare, reflecţia aproape a dispărut din câmpul practicii noastre profesorale. Iar cei care plătesc sunt aproape ȋntotdeauna copiii. Ei plătesc ezitările noastre impardonabile, ignoranţa noastră fudulă, confuzia noastră existenţială. Da, ȋn acest mileniu, cred ȋncă ȋn promisiunea făcută acum câteva milenii de filosofie. Că fericirea e posibilă. Că putem şlefui la patina ei ȋn fiecare zi. Că poate fi fascinant un drum care, de regulă, ȋncepe cu noi.” – spune Doru Căstăian.
Acestea sunt câteva dintre temele pe baza cărora prof. Căstăian va discuta în cadrul conferinței din 8 februarie, în încercarea de a ne ajuta să învățăm ”Cum să trăim o viață bună”.