Cum aceasta este o săptămână dedicată cărților, cercul de lectură din cancelaria Avenor se deschide cu o listă. Nu este o listă cu note, nici vorbă de un necesar de materiale sau un raport săptămânal…Sunt cărți dragi, care se înșiruie cuminți, fiind cea mai bună dovadă că profesorul rămâne un Homo lector, dincolo de a fi un sârguincios scrib de documente școlare.
Proiectul european ,,Săptămâna Literației”[1] promovat de ANPRO (Asociația Națională a Profesorilor de Limba și Literatura Română ,,Ioana Em. Petrescu”) mi-a oferit prilejul de a constata că în privința colaborării, a proiectelor interdisciplinare, colegii mei au experiență și împărtășesc cu bucurie. Astfel, la propunerea de a face o listă de lectură cu recomandări de cărți semnificative pentru disciplina pe care o predau sau pe care cred că orice profesor ar trebui să le citească, au răspuns mai mulți colegi decât anticipasem. Sugestiile au fost variate și, cu certitudine, o reflectare a diversității în unitate; au fost propuse atât cărți cu caracter științific, cât și beletristică, memorii, prelegeri, cărți despre educație sau literatură clasică pentru copii și adolescenți.
În condițiile unui ritm de lucru alert, profesorii au găsit timp pentru a scrie despre cărțile pe care le citesc, ceea ce m-a convins că, într-adevăr, de la interogația lui Călinescu, Tot mai citești, maică?[2] (1964) sau a lui Cărtărescu, Puștii nu mai citesc. Dar noi mai citim?[3] (2007), vremea a trecut cu folos…
Înaintea listei, adaug opiniile elevilor despre ce înseamnă lectura cu sens, pentru ca tabloul oferit de Avenor College să nu rămână monocrom.
Lectura cu sens înseamnă: lectura din care învățăm ceva (Tudor), să citești cu atenție și să îți rămână ceva în cap (Radu), să nu citim artificial (Petra), oglinda unui cititor pasionat (Matei), să citim perseverent (Sofia), că toate cuvintele creează o imagine clară în minte (Mihai), să citești până la capăt, nu doar să răsfoiești cartea (Alexandra), lectura obligatorie dată la școală (Katia), lectura pe care o înțelegi, o poveste interesantă (Iris), o carte care îți place (Emil), lectura care ne ajută să înțelegem viața de zi cu zi (Francesca), lectura cea mai potrivită pentru tine (Izabella).
Copiii din clasa a V-a au dat sugestii privitoare la strategiile unei lecturi cu sens: să citim mai mult, să citim cursiv, să citim cu atenție, să nu sărim cuvinte, să consultăm dicționarul în cazul în care nu cunoștem cuvintele, să citim încet, să ,,mâncăm” informațiile, să citim interesați de carte, nu pentru că suntem obligați.
Ce citesc profesorii?
Cartea | De ce? | Cine? |
Diversitate stilistică în româna actuală, Rodica Zafiu | Cartea cuprinde un colaj realizat din articolele săptămânale publicate de autoare în decursul a aproape 25 de ani de colaborare cu revista ,,România literară”. Nivelul de comprehensiune este deci unul potrivit oricărei persoane interesate de tendințe actuale în limba română, de raportul între normă/abatere la normă, de registre stilistice specifice anilor de după 1989. Este o lectură mai degrabă agreabilă, decât academic-împovărătoare, pornind de la un material suculent cules de autoare din limbajul oral, cel jurnalistic, inclusiv cel interlop. În afară de o bogată sursă de cultură a limbii și de cultură generală, lucrarea ne poate ajuta, pe fiecare, la a înțelege de ce vorbim așa cum vorbim, fără să ne judecăm prea aspru. Este și un prilej de reflecție asupra prefacerilor lexicale, morfologice, stilistice prin care trece orice organism viu, adică limba noastră. | Dana Papadima – Director Educațional |
Being Global, Angel Cabrera, Gregory Unruh | Această carte vorbește despre efectele globalizării care se resimt la nivel macro, dar care se răsfrâng și asupra individului. Adică, înainte să fim ,,șefi”, ,,directori” etc. trebuie să știm să ne gestionăm propriile resurse, să utilizăm la potențialul maxim informația la care avem acces; cartea insistă asupra bunelor practici la nivelul persoanei, mai puțin la nivelul societății. | Alexandra Dache – Educație antreprenorială |
Parenting necondiționat, Alfie Kohn | ,,Parenting necondiţionat vă va îndemna să reflectaţi îndelung la genul relaţiei pe care doriţi să o aveţi cu copiii voştri, la priorităţile pe care le aveţi ca părinte şi la cum să evitaţi multe dintre greşelile celor dinaintea voastră. Ne-am obişnuit să primim astfel de provocări de la Alfie Kohn. Este, fără îndoială, una dintre cele mai convingătoare şi mai importante lucrări. Citiţi-o! Spre binele vostru şi al copiilor voştri!” Ross W. Greene, autor al cărţii The Explosive Child „O lucrare înţesată cu vorbe de duh, ce vă va pune pe gânduri. Această carte antrenantă va enerva, cu siguranţă, părinţii care vor să fie şefi în familie. Însă părinţii care caută metode alternative pentru a creşte copii încrezători în sine şi populari vor îmbrăţişa cu inima deschisă mesajul lui Alfie Kohn.” Publishers Weekly – www.books-express.ro | Teodor Florin Stoica – Matematică |
Cel care mă așteaptă; Tatăl celuilalt copil,Parinoush Saniee | Un geograf poate să vadă și dincolo de munți, altitudini și capitale, poate să vadă omul, familia, poporul. Astfel, m-am oprit la o autoare care descrie minunat Iranul, mai precis destinul femeilor din Iran (în romanul Cel care mă așteptă – interzis de două ori până la prima publicare) și viața familiilor tipice iraniene din clasa de mijloc (în Tatăl celuilalt copil – care mi-a ,,stors” multe lacrimi). Sper să placă și altora la fel de mult! | Rebeca Davidica -Geografie |
Out of our Minds, Sir Ken Robinson | ,,Trăim un paradox. Majoritatea copiilor se consideră a fi foarte creativi, majoritatea adulților nu. Ce se schimbă pe măsură ce creștem? În acest volum provocator și plin de inspirație, Ken Robinson își pune trei întrebări vitale:De ce este atât de importantă promovarea creativității? Care este problema? De ce trebuie ajutați oamenii să devină creativi? Copiii sunt plini de idei. Ce se întâmplă cu noi pe măsură ce înaintăm în vârstă? Ce presupune acest lucru? Ce este creativitatea? Oricine poate să fie creativ sau doar câțiva aleși? Poate fi dezvoltată creativitatea, și dacă da, cum?”http://www.elefant.ro | Cristina Bumboiu – Limba engleză |
Muntele vrăjit, Thomas Mann | Relația delicată a omului cu timpul și spațiul, iubirea aparent imposibilă, dar pe care o simțim venind dintr-un plan aflat dincolo de noi, imprevizibilul oricând gata să-și pună amprenta asupra ființei umane și vraja indescriptibilă a unui loc uitat de lume într-un moment istoric de mari frământări sociale și intelectuale sunt temele centrale din lucrarea genialului autor. În plus, lucru puțin știut, Thomas Mann a fost inspirat în alegerea subiectului de o călătorie în România, având ocazia să viziteze Sanatoriul Marila din Munții Banatului, loc încărcat de magnifică frumusețe naturală, precum și de istorie, sanatoriul fiind locul în care, cu mulți ani în urmă, venea incognito Elisabeta de Bavaria, frumoasa Sissi, împărăteasa Austro-Ungariei, pentru a-și trata suferința pulmonară de care nu dorea să se afle. Muntele vrăjit…o carte a iubirii și a speranței, a visului care, de multe ori, pătrunde în realitate fiind aproape imposibil de separat. | Odette Sofronescu -Limba germană |
Omul care își confunda soția cu o pălărie,Oliver Sacks | Omul care își confunda soția cu o pălărie s-a bucurat de un răsunător succes în lumea întreagă și în cele mai diverse medii intelectuale și artistice. Pornind de la cartea doctorului Sacks, Michael Nyman a compus, în 1986, o operă, iar regizorul Peter Brook a pus în scenă, în 1993, un celebru spectacol de teatru. | Anda Costache – Psiholog școlar |
Poezii/Poems, Mihai Eminescu (ediția bilingvă apărută la Editura Fundației Culturale Române în 1999) | Cititorii vor fi fascinați, pe lângă opera excepțională a marelui poet național, de măiestria cu care traducătorul ,,mânuiește” vocabularul englezesc pentru a păstra rima și tonusul poetic.Interesant mai este și formatul cărții, pentru că nu e jumătate-jumătate, cum ne-am fi așteptat, ci ambele limbi (româna, engleza) merg în paralel. Eu citesc aproape zilnic câte ceva din ea. | Andrei Hristia – Limba engleză |
Doamna secretar de Stat, Madeleine Albright | Doamna secretar de Stat a apărut la Editura Rao, în anul 2008. Fostul secretar american de Stat, Madeleine Albright, și-a publicat memoriile. Aceasta își deapănă amintirile în cartea ei de memorii închinată familiei sale, trecute și prezente, pe care o cinstește și o iubește. Fostul secretar de Stat al președintelui democrat american, Bill Clinton, vorbește despre rădăcinile sale, despre fuga din Cehoslovacia, despre prima dragoste, despre cariera și istoria politicii externe duse de administrația Clinton. Recomand această carte, este o lectură captivantă, interesantă, o poveste de viață care fascinează. | Georgiana Socoliu – Istorie |
În umbra omului, Jane Van Lawick Goodall | De ce să fie citită această carte?Jane Goodall este un antropolog, etolog și primatolog britanic care și-a dedicat întreaga viață studiului comportamentului cimpanzeilor. Eu am avut bucuria și prilejul de a o întâlni pe meleaguri singaporeze. Jane Goodall mi-a adus bucurie și multă speranță în suflet…o speranță că omul ar putea să se mai oprească din goana nesfârșită după propriile-i interese și dinegoism! În urma studiilor sale, ea a găsit atât de multe asemănări între comportamentul nostru și cel al cimpanzeilor din Africa.O lectură frumoasă și, poate, puțin altfel! | Viorel Căpățînă – Biologie, Geografie, Global Perspectives |
Micul prinț,Antoine de Saint-Exupéry | Am ales această carte pentru că este dedicată atât copiilor, cât și adulților. Este o poveste deosebită despre copilărie, singurătate și prietenie, scrisă simplu și totuși atât de codat; o poveste filozofică și o critică adusă societății. | Octavia Paul -Limba franceză |
Imagine și idee, Herbert Read | De ce aș recomanda-o? Parcurgerea lucrării este un exercițiu de conștientizare a funcției Artei, de delimitare a Frumosului, implicit a idealului de frumusețe. Ți se relevă iluzia realității. Ești inițiat în direcții abstracte referitoare la cunoaștere, armonie, realitate … | CorneliaAnd one -Educație plastică |
Big Bang, Simon Singh | ,,În 1992, satelitul COBE a trimis spre Pământ date legate de radiația cosmică de fond, iar acestea au fost transformate în imagini ce au făcut repede înconjurul lumii. Era cea mai veche mărturie privind universul nostru, semnătura lui Dumnezeu, care scotea în evidență infime variații ale densității materiei din universul timpuriu – germenii galaxiilor și stelelor, în ultimă instanță semințele din care am apărut și noi. Această descoperire, considerată una dintre cele mai mari din toate timpurile, venea să certifice valabilitatea modelului big bang: universul nu este etern și imuabil, ci s-a născut dintr-o explozie și se află în expansiune. În Big Bang, Simon Singh scrie istoria ideilor și modelelor pe care ni le-am făurit despre univers, de la desprinderea științei de religie și mit până în prezentul cercetărilor prin sateliți. Copernic, Galilei, Einstein, Hubble, Gamow sau Hoyle sunt personajele unei povești pasionante la care participăm și cu mintea, și cu sufletul. Însă dincolo de povestire, admirabil construită, în cartea lui Singh găsim analiza fină a însăși condiției cunoașterii științifice.”http://www.humanitas.ro/humanitas/big-bang | Manuela Nae – Fizică |
Cișmigiu et company, Grigore Băjenaru | De ce o recomand? Pentru ca este o operă ce poate fi citită indiferent de generația în care te afli. O carte plină de umor care povestește năzbâtiile, întâmplările prin care trece Băjenaru mai ales în perioada liceului, o perioadă de maturizare. | Ștefania Comarița -Profesor învățământ primar |
Maeștri și discipoli: prelegerile ,,Charles Eliot Norton”, George Steiner | Puține au fost cărțile despre profesori care m-au trezit, cum spunea Kafka despre cărțile bune, ca o lovitură în țeastă. Aceasta este una dintre ele. O recomand pentru că este ca oglinda noastră cea de toate zilele: uneori, ne privim în ea și ne admirăm, alteori, o urâm sau o ignorăm. Ca dovadă, câteva idei: „Meseria de «profesor» – până și acest termen este întru câtva opac – acoperă toate nuanțele imaginabile: de la a duce o viață de rutină, lipsită de farmec, până la a fi posedat de exaltarea vocației. Cuprinde numeroase tipologii, de la cea a pedagogului care distruge suflete la cea a Maestrului charismatic. Prinși în nenumăratele forme de predare […], ne dăm foarte rar un pas înapoi ca să medităm la minunile transmiterii de cunoștințe, la sursele falsității, la ceea ce aș numi, în lipsa unei definiții mai precise și mai concrete, misterul predării“, „O societate precum aceea a profitului nelimitat, care nu-și onorează dascălii, este o societate slăbită”. | Marina Șerban – Limba română |
[1] http://www.eli-net.eu/
[2] George Călinescu, ,,Tot mai citești, maică?”, în Cronicile optimistului, București, Editura pentru Literatură, 1964.
[3] Mircea Cărtărescu, ,,Puștii nu mai citesc. Dar noi mai citim?”, în Pururi tânăr, înfășurat în pixeli, București, Humanitas, 2007.