PACT (Proiecte Aplicate în Contexte Transdisciplinare) pentru IMPACT este un proiect inovator care reprezintă un pas semnificativ către modernizarea învățământului din România. Ceea ce diferențiază acest proiect este parteneriatul care stă la baza lui – o școală privată internațională lucrează umăr la umăr cu o școală de stat pentru a crea modele de predare și învățare inovatoare, scalabile și replicabile ulterior la nivelul oricărei școli din România.
Școala noastră a fost selectată în cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”, finanțat prin fonduri europene (PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență al României), pentru a implementa un proiect care propune o transformare fundamentală a modului în care matematica este predată și învățată în ciclul primar.
Contractul de finanțare a fost semnat oficial în decembrie, la sediul Ministerului Educației.
Parteneriatul care guvernează proiectul
Partenerul Avenor în acest demers este Școala Gheorghe Vernescu din Râmnicu Sărat, o școală publică cu o populație școlară extrem de diversă din punct de vedere economic, cultural și social.
Împreună, implementăm proiectul PACT (Proiecte Aplicate în Contexte Transdisciplinare) pentru IMPACT. Acest proiect, scris și depus în iulie 2024, se numără printre cele 51 de proiecte selectate dintr-un total de 129 înscrise.
După cele două vizite în care am avut ocazia să ne cunoaștem mai bine – una la Avenor și una la Gheorghe Vernescu – suntem convinși că parteneriatul nostru ne va duce acolo unde ne dorim, deoarece echipa de profesori de la Râmnicu Sărat ne-a impresionat profund prin reziliență, entuziasm și dorința de a învăța, fiind inspirați de cei doi directori, Geanina Lalu Popescu și Angelina Rivera Rocabado.
De ce este important acest proiect?
La Avenor College, ne propunem mereu să gândim în perspectivă și să creăm punți de colaborare care pot transforma educația. PACT pentru IMPACT este un exemplu perfect al acestui angajament.
„Acest proiect reprezintă unul dintre primii pași pe care Avenor îi face pentru atingerea obiectivului de a duce modelul educațional Avenor mai departe, de a extinde filosofia noastră privind învățarea și bunele practici inovatoare. Așa cum este gândit, proiectul își propune să ofere un model replicabil, cu potențial de extindere la nivel național, contribuind astfel în mod direct la modernizarea învățământului românesc. Ne bucură că avem ocazia să facem acest lucru într-un parteneriat cu o școală de stat care este pregătită să experimenteze noi modele de predare și învățare pentru a demonstra viabilitatea și eficiența lor.” – Diana Segărceanu, Fondator și Director Executiv Avenor College.
Schimbări esențiale în predarea matematicii
PACT pentru IMPACT abordează dezvoltarea literației matematice și a competențelor de gândire critică și creativă, oferind în același timp cadrelor didactice un cadru de formare continuă, mentorat și co-teaching. Abordarea transdisciplinară a proiectului este concepută pentru a conecta matematica cu situații din viața reală, făcând-o mai accesibilă și captivantă pentru elevi.
„Mulți elevi percep matematica ca fiind dificilă, abstractă și lipsită de aplicabilitate practică, ceea ce conduce la o motivație scăzută și la o învățare mecanică. Metodele tradiționale de predare (explicații – exemple – exerciții) nu reușesc să răspundă diversității nevoilor elevilor, limitând implicarea lor cognitivă și emoțională. Proiectul propune un model de predare axat pe explorarea conceptelor matematice, facilitând înțelegerea profundă și transferul cunoștințelor în contexte transdisciplinare. Totodată, oferă instrumente pentru auto-reflecție și mentorat didactic, încurajând învățarea colaborativă și dezvoltarea profesională în comunitățile educaționale ale celor două școli partenere. Scopul este de a transforma învățarea într-un proces captivant și eficient, centrat pe nevoile elevilor și ale profesorilor.” – Daniela Vasile, Director of Learning la Avenor și Coordonator Educațional în cadrul proiectului.
Prin mentorat didactic, formare profesională și dezvoltarea de comunități educaționale de practică, ne propunem să transformăm învățarea într-un proces captivant și eficient, centrat pe nevoile elevilor și ale profesorilor.
Elemente cheie ale proiectului
O altă componentă esențială a proiectului este programul „Școală după școală”, derulat la Școala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat. Prin acest program, școala își propune să ofere unei comunități de 120 de elevi provenind din medii defavorizate economic și cultural oportunitatea de a participa la activități interactive și cluburi tematice, oferindu-le astfel o alternativă de petrecere a timpului sub supravegherea profesorilor. Aceste activități sunt organizate într-un format transdisciplinar, promovând o învățare relevantă și conectată la realitatea contemporană.
„Ne dorim continuarea demersului nostru de transformare a școlii într-un mediu de învățare relevant, conștient și captivant. Școala se transformă atunci când profesorii se transformă. Proiectul va contribui la creionarea profilului profesorului prin dezvoltarea competențelor acestuia pentru a răspunde nevoilor elevilor și pentru a atinge standardele educaționale ale secolului XXI. De asemenea, proiectul ne ajută să scădem riscul de abandon școlar prin oferirea de noi activități atractive pentru elevi și cu impact asupra întregii comunități școlare.” – Geanina Lalu-Popescu, Director al Școlii Gheorghe Vernescu.
Dezvoltarea, testarea și lansarea unei hărți a competențelor profesorilor, proiectată pentru a sprijini adaptarea metodelor de predare la cerințele unui învățământ modern, este o altă componentă a proiectului.
Inovație și impact pe termen lung
Abordarea practică și transdisciplinară propusă de proiect are potențialul de a transforma percepția elevilor asupra matematicii, făcând-o mai relevantă și mai accesibilă. Profesorii sunt sprijiniți să adopte metode inovatoare, contribuind la crearea unui mediu educațional incluziv și modern.
PACT (Proiecte Aplicate în Contexte Transdisciplinare) pentru IMPACT, cod e-PNRR 22, a fost selectat în cadrul apelului „Granturi pentru unități de învățământ pilot” și este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Proiectul se implementează în perioada decembrie 2024 – martie 2026 și are un buget total de 1.915.403 lei (inclusiv TVA și costuri neeligibile), distribuit astfel:
- Școala Gimnazială Avenor: 808.884 lei (161.776 euro)
- Școala Gheorghe Vernescu: 1.106.519 lei (221.318 euro)