La Avenor College, una dintre componentele prin care co-creăm cel mai bun viitor pentru elevii noștri este implementarea unui program complex de dezvoltare profesională continuă pentru profesori. Calitatea actului didactic este unul dintre cei mai importanți factori care influențează succesul educațional, dar care are impact și asupra dezvoltării sociale și emoționale a elevilor. La Avenor știm că doar profesori bine pregătiți, care învață continuu, pot forma elevi bine pregătiți pentru orice viitor.
Unii dintre cei mai experimentați profesori de la Avenor s-au perfecționat și au devenit traineri pentru alți profesori, animați de dorința de a avea o contribuție importantă în afara clasei de elevi, de data aceasta în rândul profesorilor.
În felul acesta, Avenor își aduce contribuția la creșterea calității învățământului din România, împărtășind cu alți colegi profesori tehnici de predare și evaluare, metode pedagogice inovative sau chiar procedee didactice inițiate și testate de profesorii noștri la clasă, cu rezultate foarte bune, demonstrate prin rezultate remarcabile.
Fie că susțin prezentări în cadrul unor webinarii, fie că sunt traineri sau invitați în calitate de vorbitori la diferite conferințe, profesorii Avenor răspund întotdeauna cu entuziasm inițiativelor care le permit să facă schimb de bune practici cu alți profesori colegi, în încercarea de a contribui la creșterea nivelul de pregătire atât a lor, cât și a celorlalți.
Avenor și Aspire Teachers
Un exemplu de succes este colaborarea dintre Avenor cu Aspire Teachers în cadrul proiectului #DataMathLab. Aspire Teachers este un ONG care are ca viziune să aducă un profesor excelent în fața fiecărui copil din România,.
Început în 2021, #DataMathLab este un proiect care vine ca răspuns la una dintre cele mai mari probleme ale învățământului din România – analfabetismul matematic, adică incapacitatea elevilor de a rezolva probleme din viața de zi cu zi folosind cunoștințele de la școală.
”La Avenor am găsit un rezervor foarte bun de expertiză, iar problema numărul 1 cu care ne confruntăm în România este tocmai lipsa de expertiză autentică. Când vorbesc de experți în educație matematică, de exemplu, mă refer la oameni care sunt conectați la cercetarea și practicile internaționale, care sunt într-un continuu proces de învățare și care, de regulă, sunt primii care își înțeleg limita competenței proprii. Oamenii cei mai buni știu că nu există rețete de a preda matematica, totul ține de context și, de regulă, sunt și cei care scot ce e mai bun din ceilalți.
Așa că parteneriatul a venit natural, pentru că la Aspire Teachers am încercat să cultivăm aceeași creștere continuă în rândul profesorilor, pentru o generație de copii care pot gândi și sunt adaptați la lumea viitorului, nu la școala trecutului. Aici am avut mare noroc să o descopăr pe Dr. Daniela Vasile, care e unul din oamenii noștri de bază în program. Ea aduce o combinație rară de experiență în sisteme educaționale internaționale, flexibilitate în echipă și entuziasm.
Mă bucur că vom avea o echipă de formatori din Avenor în programul #DataMathLab. Prin echipe mixte de profesori din școala voastră cu profesori din școlile publice, la fel de deschiși și dornici de schimbare, dar care cunosc limitele sau nevoile din sistemul public mult mai bine, cred că vom reuși încet și sigur să aducem în sistemul public bunele practici validate la nivel internațional. Și să ajungem la mințile tuturor copiilor, așa cum o merită.
Prin proiectul #DataMathLab ne dorim să ajungem la măcar o treime dintre profesorii români în următorul deceniu, crescând organic echipe de formatori care testează, aplică, îmbunătățesc constant și pot oferi și altora mentorat. La anul ținta e să avem 200 de absolvenți, apoi 300, iar an de an să ne îmbunătățim curricula, să dezvoltăm comunități de practică cu lideri dintre alumnii noștri, să lărgim oferta și să ridicăm standardele de formare continuă pentru profesori pentru ca atunci când aud de „formare” oamenii să nu mai aibă acea reacție de respingere pe care am început să o vedem adesea.
În paralel, măsurăm constant impactul pentru că vrem să dezvoltăm un program excelent, care momentan anticipează schimbările pe care le consider inevitabile: standarde de performanță pentru competențe, o evaluare națională care măsoară competențe reale de gândire, nu doar rezolvarea unor probleme abstracte după șablon, o curriculă mai suplă care lasă profesorilor timp să reia și să aprofundeze conceptele pe care le vor transfera apoi elevii.
Cel mai important este să atragem în echipă profesorii foarte buni de matematică, care înțeleg că a cultiva înțelegere conceptuală e un proces foarte diferit față de repetarea unor proceduri deconectate de viața reală. Ei sunt cea mai valoroasă resursă și sper ca în următorii ani și profesia să devină mai atractivă și motivantă pentru cei pasionați de această disciplină. Pentru asta, vrem să colaborăm și cu reprezentanții instituțiilor publice care susțin acest demers și înțeleg că dacă lucrăm împreună, avem cu toții de câștigat.” – spune Măriuca Morariu – Director Executiv Aspire Teachers și inițiatoarea programului #DataMathLab.
Dr. Daniela Vasile este co-lider (creator și trainer) al acestui program. A adus în echipa Aspire experiența sa națională și internațională, care i-au oferit oportunitatea de a lucra cu profesori din toata lumea și cu diverse curricule.
”După un parcurs de 20 de ani în afara țării, la momentul când m-am întors acasă m-am întrebat: ce aduc eu cu mine și ce pot da mai departe?
Am găsit o școală că afară, Avenor College, unde profesorii și elevii învață împreună și se dezvoltă împreună. M-am întrebat tot timpul: putem emula această bucurie a învățării și în afara Avenor?
Această întrebare, împreuna cu dragostea mea pentru matematică, au condus către Aspire, un loc unde ne gândim să arătăm ce este matematica cu adevărat. Unde oare am pierdut frumusețea ei, unde i-am pierdut pe elevi? Am uitat că matematica, în procesul ei de creare, este inductivă, am pierdut procesul exploratoriu și creativ implicat în dezvoltarea teoriilor matematice. Am pierdut conexiunile cu viața reală, dar am pierdut și conexiunile cu viața imaginară a matematicii însăși – jocul de idei.
Proiectul nostru readuce aceste elemente printr-un model de planificare și predare bazat pe concepte, cu finalul în minte – mă gândesc de la începutul unității de învățare ce vreau eu să știe elevul la sfârșitul ei și cum știu eu ce știe el? Abia după ce aceste lucruri îmi sunt clare, pornesc planificarea. Nu trebuie să uităm că toate competențele se dezvoltă în jurul conceptelor.
Cele mai plăcute momente din program, cele care ne motivează, sunt “aha!”-urile profesorilor cu care lucrăm și sclipirea din ochii lor atunci când vin cu dovezi ale învățării din clasa lor de elevi. Fiecare profesor, în fiecare dimineață, intră în școală cu dorința de a face bine, de a îi învața pe elevi cum știe el mai bine.
Prin programul nostru, îi ajutăm să știe exact cum să facă asta, iar ei ne spun că funcționează! Un moment de maximă mândrie a fost când o colegă cu experiență de 35 de ani, profesoară foarte bună, ne-a spus că acesta a fost cel mai bun curs la care a participat vreodată, cursul care a ajutat-o cel mai mult.” – spune Daniela Vasile – Director of Learning la Avenor și profesoară de matematică.
Colaborarea cu Aspire Teachers pe acest proiect merge mai departe și Avenor susține în calitate de partener Primul festival de matematică #DataMathLab, care va fi organizat în perioada 6-7 iulie la Colegiul Național Andrei Șaguna din Brașov. Tema evenimentului este – Cum putem motiva elevii să „vadă” matematica dincolo de formule și teme?
Aici sunt așteptați 150 de profesori din învățământul gimnazial și liceal, miza fiind dezvoltarea unei comunități de profesioniști pasionați care vor să transforme modul în care se predă și se învață matematica în România. Înscrierile la festival sunt încă deschise.