Într-o lume în care ecranele și tehnologia devin tot mai dominante, timpul petrecut afară și jocul în aer liber câștigă un rol tot mai important în dezvoltarea copiilor. Timpul petrecut în mod activ în aer liber oferă o multitudine de avantaje care depășesc cu mult ceea ce este ne putem imagina că înseamnă o simplă recreație.

De aceea, la Avenor, elevii noștri din clasele primare au inclus în structura zilei un bloc flexibil de învățare în care pot juca în aer liber alături de colegii lor.

Angajamentul nostru, la Avenor, este ca experiența pe care le-o oferim copiilor în timpul pauzei să fie potrivită pentru fiecare dintre ei și în același timp incluzivă. Abordarea noastră combină atât jocul liber ales cât și jocul structurat, aspect care le oferă copiilor posibilitatea de a alege în funcție de preferințe. Ne asigurăm astfel că toți elevii, indiferent de abilități și interese personale, se simt incluși și integrați. 

Scopul nostru este acela ca prin variantele de joc structurat pe care le au la dispoziție, elevii să dezvolte abilități esențiale pentru ei precum spiritul de echipă, cooperarea și rezolvarea conflictelor, iar prin jocul liber ales să încurajăm socializarea spontană și creativitatea.

Un alt avantaj al acestei abordări este că elevii învață să-și aloce eficient timpul de pauză între tipurile de activități pe care le au la dispoziție, îmbunătățindu-și astfel abilitățile de gestionare a timpului. Această strategie echilibrată susține diverse nevoi și preferințe, contribuind la dezvoltarea holistică a elevilor.” spune Ramona Mucenic,  Acting Head of Primary School.

Am conceput și am creat în campus 10 stații de jocuri ce pot fi utilizate în aer liber, cu scopul de a-i ajuta pe elevi să își dezvolte creativitatea, abilitățile de rezolvare a problemelor și gândirea critică, să lucreze mai bine în echipă, să dezvolte relații de prietenie și să identifice modalități de rezolvare a conflictelor. Cele 10 stațiii sunt: Sport, Role Play, Board games, Reading Garden, Bits and Bobs (jocuri de construcție), Music, Football, Music, Arts și Playground games.

Beneficiile pe care această abordare de petrecere a timpului liber le oferă sunt:

Toate resursele necesare pentru fiecare stație se regăsesc în curtea școlii în spații special amenajate și semnalizate iar elevii le pot utiliza zilnic, în intervalul 12.10 și 13.15. Profesorii de serviciu facilitează toate activitățile de la stații și pot fi ajutați de elevi voluntari de la clasele mai mari.

Sunt foarte bucuroasă să văd cum acest proiect a transformat modul în care elevii își petrec timpul liber de la școală  într-un mod creativ, dinamic și colaborativ. Fiecare zi aduce activități și provocări noi, iar copiii sunt cu adevărat entuziasmați să descopere ce surprize îi așteaptă la fiecare stație. Cel mai interesant este că ei au libertatea de a alege ce activități doresc să exploreze, iar acest lucru îî implică în mod activ și îi bucură.

O componentă importantă a acestui proiect  este implicarea elevilor mai mari în gestionarea zonelor de joacă și a resurselor. Acest lucru nu numai că promovează responsabilitatea dar stimulează și comunicarea și construirea relațiilor interpersonale între elevi de vârste diferite care astfel se ajută reciproc și devin mai ușor prieteni.” spune Paulina Mandache, asistentă didactică.

Toate activitățile de la stațiile de joacă au fost alese astfel încât să satisfacă interesele tuturor elevilor de la școala primară și să fie potrivite pentru toate grupurile de vârstă astfel încât să îi încurajeze pe elevi să se joace împreună. 

Văzând elevi de toate vârstele jucându-se împreună și învățând unii de la alții este foarte important pentru noi, profesorii. Dacă ne luăm timp să ascultăm elevii, avem multe de învățat de la ei. Când proiectul a început și elevii au fost întrebați ce ar dori să se regăsească la stațiile de joacă, toți au fost dornici să-și împărtășească ideile. Astfel, ei s-au simțit implicați și responsabili față de proiect.

Să vezi elevi de toate vârstele compunând împreună cântece sau învățându-se unii pe alții cum să facă origami este cu adevărat impresionant.” spune Nikki Ireland, profesor PBL.

 

Dincolo de implicarea și bucuria pe care noile jocuri o aduc în viața elevilor noștri de la clasele primare, această abordare a timpului liber servește ca platformă de învățare ce favorizează dezvoltarea capacităților cognitive, sociale și emoționale și a unor abilități cu impact puternic în viața viitoare a copiilor.